Ovaj svijet
funkcionira na uvriježenim stereotipima, koji se mijenjaju nakon što budu
izraubovani, kako bi ustupili mjesto novim. Čitavo XX. stoljeće obilježeno je s
dva svjetska i jednim hladnim ratom, u kojima su Hrvati imali podijeljene
uloge. Rezultat prvoga je zamjena gospodara, a nakon drugoga smo jedva
biološki opstali. O diktaturi u kojoj
smo živjeli 45 godina već je sve rečeno, pa bih ovaj puta taj period osvjetlio
s umjetničke strane. Filmske.
Naime, kad
spomenuh stereotipe, u jugoslavenskoj epizodi Hrvati su bili unajvećma
negativci, barem kad se pogleda iz kuta „pobjednika“, odnosno onoga koji je
povijest bilježio. Komunistički ideolozi su učili od najvećih svjetskih
zločinačkih umova i stečeno znanje primjenili u svom diktatorskom okruženju.
Najprije je pobijeno što se moglo pobiti, ono što je pobjeglo držalo se pod
strogom prismotrom i nije se dopuštao nikakav pluralizam mišljenja. Jest, bili
smo liberalniji od Rusije i njezinog rigidnog bloka, ali to što smo mogli otić
do Trsta po traperice nije značilo da smo slobodni ljudi. Daleko od toga.
Vraćam se na stereotipe. Dakako, snimani su na stotine filmova u kojima se
partizanski pokret uzdizao u nebesa. Nijemci su bili glavni zločesti dečki, a
uz njih su obavezno išle ustaše i četnici. Koliko su Bata Živojinović, Ljubiša
Samardžić, Boris Dvornik i ostali filmski prvaci pobili Nijemaca, pravo je čudo
da ih danas ima nekoliko desetaka milijuna. Na tim filmovima odgajane su
generacije. Svi su navijali za „naše“, pače i onda kad su znali da scene u
filmu baš i ne odgovaraju istini. Tako je bilo do raspada SFRJ. Onda su se
otvorile neke pipe, pa je procurjelo i ponešto iz tog doba što se desetljećima
tajilo, a odnosi se na zločine Titova režima. No, bio je rat i nije se stručna
(a ni šira) javnost pozabavila tim prešućivanim događajima. Ostali su
partizanski filmovi i Veljko Bulajić. Ostali su Nijemci kao osvjedočeni
negativci.
Hrvatska
kinematografija nije imala vremena, a izgleda ni motiva, slijediti oprobani
recept iz Titova doba, te dramatičnu borbu za stjecanje nezavisnosti i povratak
u civilizirani dio svijeta zabilježiti na filmskoj vrpci. Nije snimljena niti
jedna bulajićevska epopeja, a imalo se materijala za barem pet. Sad je posve
razvidno da neće biti snimljen niti jedan film nalik Sutjesci ili Bitci na
Neretvi. Ali zato postoji Angelina Jolie!
Film „U zemlji
krvi i meda“ je odličan, glumci također,
produkcija ne baš najbolja, ali na zavidnoj razini. Promatrao sam piratsku
verziju, znateželjan, kako bih usporedio vlastiti sud o filmu, sa srpskim
omalovažavanjem. Jest, Srbi su u pravu: oni su u filmu loši dečki. Vjerojatno
su tako reagirali i Nijemci kad su gledali partizanske filmove. Njihovi su
komentari morali biti „zar smo samo mi radili zločine?“, „zašto nitko nije
prikazao razrušene njemačke gradove?“. Ali, nitko, baš nitko normalan nije
mogao nijekati agresorsku i zločinačku ulogu nacističke Njemačke, pa ni sami
Nijemci. Srbi se moraju pomiriti s tim da je slika o njima u svijetu upravo
onakva kako je prikazala Angelina Jolie u svom novom filmu i da je bolje prihvatiti tu činjenicu i
povijesnu istinu zdravo za gotovo, izvući konzekvence, a onda krenuti drugim,
ljepšim putem u budućnost.
Problem je kod
Srba što oni ne žele vidjeti ogoljenu istinu, već ju hoće krivotvoriti kako se
ne bi promijenila slika o njima kao narodu-žrtvi. Ljubavni zaplet u
Angelininome filmu samo je romantična nota u priči koja zorno prikazuje
karakter rata kojeg je provodio srpski vojni i politički vrh, a da je bilo puno
brutalnijih zločina od onih koje je ovjekovječila Angelina, to znaju preživjeli
s Ovčare, Srebrenice i ostalih stratišta.
I tako, dok čekam
reakcije nakon sarajevske premijere, čitam očekivane reakcije Nemanje Kusturice
i većine srpskih kulturnih djelatnika, koji se nipošto ne odriču politike koja
je i stvorila novi stereotip o Srbinu-zločincu. Komu do sada nije bilo jasno da
niti četiri katastrofalno izgubljena rata i tisuće ubijenih i unesrećenih ljudi
nisu dovoljan razlog za katarzu u Srba, sad može u to biti siguran. Srpska
nacija, jednostavno, ne može razmišljati drukčije od svoje elite u posljednjih
dvjesto godina, pa i po cijenu biološke opstojnosti. Prihvatili stvarnost ili
ne, u narednih XY godina Holywood i ostali filmski centri imat će u raspodjeli
uloga Šerbedžiju i još poneke glumce za uloge srpskih ili ruskih časnika,
mafijaša ili žbirova, a veći dio svijeta osuđivat će Miloševića i njegovu
vojsku na isti način kao što je to činio u XX. stoljeću s Hitlerom i Nijemcima.
Iz uloge zločinca, koljača i silovatelja do finog i uglađenoga momka dolazi se
prije svega radom na sebi, na izgradnji drukčijih svjetonazora i prihvaćanjem
krivnje za sramnu prošlost. Tako su napravili Nijemci i danas uspravno hodaju i
mogu pogledati svakoga u oči. Tako su napravili i Hrvati, osudivši ustaški
režim i postavivši ga na svoje mjesto. Srbi očito to ne mogu, jer da mogu, ne
bi rehabilitirali Dražu Mihajlovića i njegove četnike i ne bi pljuvali po
prelijepoj glumici i redateljici.
A film je uistinu
dobar i više nego dobar. I potreban.
Nema komentara:
Objavi komentar