Tisak u državi koja štuje Dražu Mihajlovića |
Da se razumijemo: nemam nikakvih simpatija za Antu Pavelića i njegov režim,
stoga obavještavam sve koji me prozivaju zbog toga da su na krivom putu. Zašto
ne poštujem Pavelića? Zbog krivih poteza tijekom rata i zbog toga što je
pobjegao ne podijelivši sudbinu sa svojim narodom. Točka. Ali, vjerujem u to da
je NDH bila hrvatska država, da su ju moji pređi prihvatili kao svoju domovinu,
te da je i većina hrvatskoga naroda jedva dočekala svoju, nezavisnu Hrvatsku.
Nije NDH, kako Srbi i neki Hrvati vele, zločinačka tvorevina sa Jasenovcem u
prvom planu, nego nešto mnogo plemenitije.
Zašto ovakav uvod? Zato što ću u prvom dijelu braniti Marija Vrselju,
mladića iz Srijemske Mitrovice, koji se već mjesec dana nalazi u žiži srpske
javnosti zbog svog „ustaštva“, odnosno neonacizma. Mediji u Srbiji iskopali su
da je ovaj mladić sudjelovao na fašističkom skupu Nacionalnog stroja (srpska
fašistička organizacija), ali mu se to (skoro) ne zamjera. Zamjera mu se to što
je, kao član Hrvatskog nacionalnog vijeća, otišao na Bleiburg i ondje (navodno)
odao počast žrtvama, te u Mitrovici na nekom tulumu pjevao ustaške pjesme
(spominje se Thompson). U medijima se pojavljuju naslovi tipa „Četnički ustaša“
i slični, sukladno politici koja je oduvijek u Srbiji prisutna, napose danas
kad ju vode oni koji su aktivno sudjelovali u Domovinskom ratu u razaranju
Hrvatske i Hrvata. Dakle, ništa novoga. No, sada se poteglo za „slučajem
Vrselja“, budući su sve izgledniji izbori u Srbiji, kojim bi se novi vožd
osigurao za još jedan mandat, a kud ćeš bolje promidžbe od pronalaženja
ustaških zmija u vlastitoj državi. Još jednu stranu treba spomenuti u ovoj
priči, a to je – hrvatska. HNV nije reagirao skoro nikako (znači i DSHV, budući
je to jedno te isto), jer imaju izbore u stranci. Tako je ostavljen prostor za
sotoniziranje Hrvata, preko Vrselje. A Mario, vjerojatno u prevelikom
domoljublju, malo se zaigrao, te je najvjerojatnije na svoju ruku donosio neke odluke
koje nije smio. Ja ga osobno ne osuđujem zbog posjeta Bleiburgu, jer je poznato
da je ondje bilo i Srijemaca, ali još više je ubijenih Srijemaca u samome
Srijemu, pa i u Vrseljinoj Mitrovici, tako da odavanje počasti mrtvima samo po
sebi ne može biti grijeh. Jest, ali da nisu Hrvati, odnosno (u srpskoj verziji)
ustaše. Mariov grijeh je što nije imao ovlasti od strane HNV-a za taj javni
čin, a još je veći grijeh Kuntića i ekipe što nisu odmah reagirali, pa do ovoga
ne bi ni došlo. Ovaj medijski linč Vrselje samo je pokušaj završnog zakucavanja
čavla u lijes hrvatske zajednice u Srbiji, budući se uporno pokušava dokazati
da Hrvata ovdje i nema, nego da su to neki Bunjevci, Šokci, Sremci i slično.
Oni koji se ne deklariraju kao takovi mogu se smatrati ustašama. Prema toj
podjeli, autor ovih redaka također je ustaša i nimalo mi ne smeta. Osobno jako volim hrvatsku glazbu, slušam ju redovito, kako novu, tako i staru. Od starih volim "Ustani bane", a to je jedna od "ustaških" pjesama, iako ni ban, ni ta pjesma nemaju nikakve veze s ustašama, a još manje sa Srbima. No, što reći o narodu koji misli da bi se papa trebao ispričavati zbog "zločina nad Srbima", kao i to da aktualnog hrvatskog premijera Milanovića također nazivaju ustašom, dok istodobno rehabilitiraju četnički pokret i Dražu Mihajlovića, fašističkog suradnika u II. svjetskom ratu.
Prošlost koju Srbi žele izbrisati |
Dojmu da Hrvata u Srbiji nema pridonose i sami Hrvati. Ja ću sada govoriti
samo o Srijemu, u kome su nekoć u velikom broju živjeli Hrvati, bez podjela na
već spomenute skupine, a danas su suočeni s totalnom (samo)asimilacijom i u
konačnici – nestajanjem. Mnogo je primjera koji govore ovome u prilog, ali
fokusirat ću se na ono što dobro poznam i gdje sam izravni svjedok. Na samome
početku raspada Jugoslavije, srpska je vlast imala plan protjerati srijemske
Hrvate. Brojna su svjedočenja malobrojnih Hrvata koji su radili u ponekim
državnim službama, premda se to od njih sakrivalo, a i vrlo brzo su otpušteni s
posla, pa nisu mogli imati cjeloviti uvid. No, svi se slažu da je plan postojao,
pa tako s pravom tvrdim da se radilo o organiziranom državnom teroru. Prema
riječima Milana Cindrića, člana zavičajne udruge Kukujevčana u Hrvatskoj,
policija je imala zadaću protjerati Hrvate iz dva izrazito hrvatska mjesta u
Srijemu, Slankamena i Kukujevaca, te da će na taj način „riješiti problem“.
Tako se i dogodilo .Ovdje možete
pročitati cijeli tekst. A evo rezultata tog državnog terora.
Bio je blagdan Svetog Mihovila Arkanđela, istodobno kirbaj u Slankamenu.
Prije rata, to je bila velika svetkovina, kad su u Slankamen dolazili rođaci i
prijatelji iz cijeloga Srijema, ali i šire, tako da je mjesna crkva bila
premala za primiti toliki broj gostiju. Sam ugođaj je bio prekrasan: licitari,
luna-park, brojni svećenici na misi, ples u Hrvatskom domu. Nakon što je iz
Slankamena odselila većina Hrvata, slika se mijenja, pa je još jedino crkva
držala do njega, rekao bih po službenoj dužnosti. Danas sam ponovno bio gost
kod jednog prijatelja Hrvata u Slankamenu. Držim da ću biti objektivan u ovom
kratkom prikazu. Prijatelj je pripremio sve. Sve? Na stolu je viski,
pelinkovac, vrhunsko vino i pivo, te bogata trpeza uz pečenje, brojne salate i
priloge, te torte i kolače. Prebogato! Supruga je otišla na misu, dok je snaha
još pripremala suđe i čaše, budući je Srpkinja, te je Mihovil uopće ne zanima.
Otišli smo i nas dvojica. Crkva je renovirana, ima novu fasadu, a unutrašnjost
je savršena. Prekrasni cvjetni aranžmani, urešen oltar – kao u kakvoj
katedrali. Budući je radni dan, nije bila prevelika posjećenost, ali upada u
oči malen broj mladeži. Moj domaćin veli: „Nedjeljom bude redovito dvadesetak
žena i dva do tri muškarca. Djece nema. Nemamo ni redoviti zbor. Za Miolje i
Božić napravimo paradu i vjerujemo kako smo još uvijek živi, a zapravo već
sutradan shvatimo da smo mrtvi. I to se ponavlja dva do tri puta godišnje.“
Posve drukčiju sliku imam od prije rata, ali i od prije desetak godina, dok je
bio mladi župnik Dinko. Pitam domaćina je li moguće da se u ovih desetak godina
stanje toliko pogoršalo? On veli: „Pa da, došao je novi župnik, neambiciozan,
samozadovoljan, te je razjurio i ono malo života u župi. Netom obnovljeni
Hrvatski dom rasturili su udbaši, pa nije čudo što se naši dečki i cure sve
više udaljavaju. U većini se sklapaju mješoviti brakovi, a to je siguran put ka
asimilaciji i nestajanju. Eto, prije su nam na Miolje dolazili iz hrvatskog
veleposlanstva, biskup i brojni svećenici, a danas nema ni biskupa, ni hrvatske
diplomacije. Dijelom smo i sami krivi, ali puno toga je bilo u igri i možda je
ovako i moralo biti.“ Slika o Slankamenu je sumorna. Prolazimo pokraj sablasno
praznog Hrvatskog doma, po kišnom i tmurnom danu. Sjedamo za bogato
pripremljeni stol na komu svega ima i previše. A onda pristižu gosti. Ljube se
s domaćinom tri puta, pozdravljaju ga sa „Srećna slava, domaćine“, a on ih
uljudno smješta za stol. Nakon bogatog ručka, red pića, red priče, pa među
ostalim i o politici. Dakle, definitivno, Srbi i Hrvati imaju po svim pitanjima
posve suprotna mišljenja. Jedino što ovdje Hrvati ne smiju svoje mišljenje iznositi
javno, jer automatski ulaze u sukob s većinom, a to za svečanim ručkom baš i
nije potrebno. Zato sjedim i šutim, skupa s domaćinom, klimamo glavom i
pokušavamo govoriti samo o jabukama i ljubičicama. Priča o cijenama jabuka, o
izvozu u Rusiju, o aktualnim poljoprivrednim radovima, jedine su teme na
„meniju“. Mihovil Arkanđel, kirbaj,..., bilo što drugo – ne postoji.
Ovo je htjela napraviti srpska politika. Protjerati Hrvate, a ovi što
ostanu bit će Srbi katoličke vjere. To je posvuda u Srijemu vidljivo, a posebice u
Slankamenu, u kom je hrvatski identitet bio nježno i brižno njegovan, pod vrlo
visokom cijenom. Ostalo je svega nekoliko Hrvata, povezani su s crkvom u kojoj
se ništa ne događa, a za ostatak puka može se reći da su (kvazi) katolici, ali
Hrvati svakako nisu. Sad će mnogi skočiti, ali dokazi su na stolu, jer nemaju
niti jedno hrvatsko obilježje: jezik, kulturu, običaje. Svatko znade počastiti
goste prasetinom i vinom, ali ne zna (ne smije, ne želi, svejedno) zapjevati
neku hrvatsku pjesmu, otplesati neki hrvatski ples ili na bilo koji način
njegovati hrvatski jezik. Čak i slankamenski župnik sa oltara, u više navrata,
progovara srpskim jezikom! O zatvorenom Hrvatskom domu da i ne govorim.
Zaključak: ono što je srpska policija radila devedesetih na uništavanju
Slankamena i Kukujevaca, urodilo je plodom. U Slankamenu više Hrvata nema! Malo
čudi što je prije nekoliko godina ovo isto mjesto dobilo prestižnu nagradu
Najselo, koju dodjeljuje HMI za „iznimni doprinos njegovanju hrvatske kulture“.
Vjerujem da bi sad netko u HMI trebao crvenjeti. A trebaju crvenjeti i hrvatski
politički prvaci, prije svega oni iz DSHV-a, uobraženi Subotičani, koji su
prije desetak godina svjesnom diverzijom pomogli nestajanju Hrvata. Nisam ih
vidio na misi (osim jednoga čije ime nisam zapamtio), a tako su bili redoviti kad su davali potporu onima koji su
ugasili Hrvatski dom! Posao je obavljen, sad se mogu baviti izborima za
vlastite dužnosnike. A mogu se baviti i nesretnim Vrseljom. Sad se prave kao da
ga ne poznaju, kao da se radi o nekakvom uljezu, a ne osobi kojoj su ukazali
povjerenje da vodi odjel za mladež u HNV-u. No, to su već oprobane metode
Kuntićeve ekipe, koji imaju i jedan moto: ako treba i preko mrtvih,
samo da se dobro uhljebimo!
Popili smo dosta vina. Ima fantastičnih vina u Slankamenu, više nego ikada,
prije svega zahvaljujući „novim“ Slankamencima koji su prepoznali idealnu
poziciju ovog podunavskog mjesta. Ovoga puta pili smo trogodišnji Pinot Noir,
ali me domaćin „natjerao“ da probam jedno prekrasno bijelo vino, kupažu
nekoliko sorti. Nemam riječi kojima bih opisao tu ljepotu! Ovim prikazom kraljevske
kapljice završavam tužnu priču iz
Slankamena, kako reče Edo Španović, ratni slankamenski župnik (i zasigurno budući srijemski biskup) „stupa slave
koje više nema“. Ostat će mi u sjećanju onaj stari, hrvatski Slankamen, te
nekoliko Hrvata iz ovog, propalog Slankamena, prije svih vrlo angažiranog zvonara
u crkvi (koji uređuje Facebook stranicu župe), te jedne djevojke i nekoliko
žena koje tako veličanstveno uređuju unutrašnjost crkve. Sve ostalo, s tugom u
srcu, valja čim prije zaboraviti.
1 komentar:
Hvala Vam na ovom lijepom, tužnom prikazu. Srdačan pozdrav iz zapadne diaspore!
Objavi komentar